Text size
woensdag, december 12, 2018

Kernwaardendiscussie

In een kernwaardendiscussie worden de kernwaarden geformuleerd die richting moeten geven aan het denken en doen van de organisatie en de medewerkers. De kernwaarden vormen de basis voor het integriteitbeleid en de gedragslijnen die daar bij horen.

Doel
Geeft antwoord op de vraag: "Waar staat het bedrijf voor in goede en slechte tijden?" Wat is de kern van het bedrijf en welke waarden zijn daaruit af te leiden? Biedt het bedrijf een beeld van de eigen identiteit en van de belangrijkste waarden die richting geven aan het gedrag van de medewerkers. Het is het positieve vertrekpunt (moreel kompas) voor integriteitontwikkeling.

Werkwijze
De kernwaardendiscussie duurt ca. een dag. De top van het bedrijf voert de discussie die in een kleine groep eerst is voorbereid. Bestuur en managers formuleren de kern op een heldere manier die eenvoudig is te communiceren en richting geeft aan het denken en doen van medewerkers. Toezichthouders kunnen een rol krijgen in de discussie zelf, of in de voorbereiding.

 

Kernwaarden

Betrokken Klantgericht Loyaal Respect Ondernemend Transparant Deskundig Verantwoordelijk Flexibel Resultaatgericht Duurzaam Betrouwbaar Open Professioneel Continuïteit Onafhankelijk